Daan en Samuel De Wever
Destiny Strategie
Gepubliceerd op 28/05/2020 - 12:59

Het geheim achter de razendsnelle groei van Destiny? Mensen!

Tekst: Liesbeth Corthals - Foto's: Studio Dann

Als aanbieder van veilige cloudcommunicatieoplossingen kan je niet ontbreken in een editie over digitalisering en dus trok onze redactie naar Destiny, een – zeg maar dé – Belgische cloud- en telecomoperator die kleine en middelgrote ondernemingen een alternatief biedt voor de klassieke telefooncentrale. Doordat de telefoniediensten worden beheerd op een platform in de cloud kunnen daaraan veel andere diensten (agendaplanning, beveiliging...) worden gekoppeld. Zo slaat Destiny de brug tussen telecom en IT. Alleen ging het gesprek niet zozeer over vaste en mobiele telefonie, internet, web- en videoconferencing. De oprichters/broers Daan en Samuel De Wever, respectievelijk Chief Executive Officer en Chief Technology Officer, keren met ons liever terug naar de kern – of de CORE – van hun bedrijf.

Destiny werd opgericht in 2008. “Onze focus lag toen op het servicen van middelgrote bedrijven met 20 tot 500 medewerkers. Die markt was onderbediend. Voor grote operatoren was ze te klein, voor telefoonwinkels te groot. Vandaag blijft 90% van de pitch waarmee we in 2008 naar investeerders trokken nog steeds de hoofdzaak van wat we doen. We blijven gefocust op onze doelgroep.” Met succes zo blijkt. In 2015 worden ze uitgeroepen tot Beloftevolle Onderneming van het Jaar. Ondertussen werken er ruim 300 medewerkers, verspreid over kantoren in België, Nederland en Frankrijk. Met een pro forma-jaaromzet in 2019 van € 90 miljoen steeg Destiny uit tot de snelst groeiende cloud- en telecomspeler in de Belgische B2B-markt.

“Destiny is op korte termijn sterk gegroeid. Op een bepaald moment voelden mijn broer en ik dat er iets niet juist zat. De klant staat bij ons centraal en heel ons businessmodel is gebouwd op klantenservice, maar het leek alsof onze mensen die focus wat zoek waren geraakt door de groei. Toen zijn we met hen rond de tafel gaan zitten. Waar wilden we voor staan? Als groep mensen. Wat was nu echt belangrijk voor ons? Zo kwamen we tot de kern van de zaak. Samen hebben we een heel toepasselijke bedrijfsfilosofie uitgetekend: Commitment, Ownership, Respect, Empowerment, kortweg CORE. Geen holle waarden dus. Integendeel. We nemen ze mee in alles, maar dan ook alles, wat we ondernemen. We pakken onze zaken bewust duurzaam en respectvol anders aan – zowel binnen ons bedrijf als naar onze klanten, partners en leveranciers. En zo hoort het ook.”

#TEVREDENHEID

“De Amerikaanse auteur Zig Ziglar zei ooit: You don’t build a business – you build people – and then people build your business. Dat is precies hoe wij te werk gaan. Alles draait rond de mens. In een business zoals deze zijn onze medewerkers onze grootste troef. Zij maken het verschil voor onze klanten. Voor ons is het dan ook vanzelfsprekend dat ze inbreng hebben in de werking van het bedrijf. Tevreden medewerkers zijn nu eenmaal meer betrokken, loyaler, creatiever, productiever en veerkrachtiger. Het resultaat? Loyale en tevreden klanten en betere resultaten. Daarnaast is ook het omgekeerde het geval: hoe tevredener de klant, hoe tevredener de medewerker. Je hoort het: tevredenheid is de rode draad doorheen ons verhaal, het nageltje waarop we altijd blijven kloppen. En dat trekken we ook door in onze visie op digitalisering: technologie is voor ons een middel dat moet leiden tot meer efficiëntie en dus ook – ik val in herhaling – grotere tevredenheid.

Vroeger werd de Belgische telecommarkt voor kmo’s gedomineerd door enkele grote spelers die ik waarschijnlijk niet bij naam hoef te noemen. Dat zorgde voor – vaak dure – standaard telecompackages, niet aangepast aan de specifieke noden van een bedrijf. Wij gaan anders te werk. We hebben in se een eenvoudig model met veel potentieel. Onze verkopers proberen de business van onze klanten te begrijpen en leggen op een niet-technische manier ons aanbod uit. Een klant is voor ons een partner. We denken mee met de klant, luisteren naar hem of haar en bouwen de juiste oplossing. Dat maatwerk spreekt duidelijk aan.”

Image
Daan De Wever

#GROEIEN

2019 staat te boek als het jaar waarin Destiny tot op heden de grootste groei maakte. Wat zorgde voor deze stroomversnelling? “Een groot deel van onze groei in 2019 is er gekomen door vijf belangrijke overnames. Dat waren opportuniteiten die we niet konden laten liggen. De telecomsector is al jaren het toneel van veel en grote overnames, fusies, partnerships en andere vormen van samenwerking. Ofwel word je gegeten of schuif je zelf aan tafel. Wij hebben duidelijk gekozen voor het laatste, maar dat moet je kunnen blijven combineren met een organische groei. Overnames mogen ook de operationele werking niet verstoren. Een goede integratie is belangrijk. Door de strategische overname van Fuzer en Escaux vorig jaar zijn we in België de marktleider in cloudcommunicatie geworden, goed voor 150.000 gebruikers. Met de overname van Motto Communications, DSD Business Internet en OZMO cloud communications voeren we nu de top vijf aan bij onze noorderburen. Ook in Frankrijk bekleden we ondertussen een mooie positie door de alliantie met telecomprovider OpenIP. Op die overnames zijn we heel trots, omdat het de rol van Destiny als innovatieve challenger in de B2B-markt extra kracht bijzet. In een sterk evoluerende cloudcommunicatiemarkt is innovatie, digitalisatie, automatisatie en schaalgrootte van groot belang om ook in de toekomst een leidende rol te blijven spelen. Maar bij een overname moet je ook telkens aandacht hebben voor de cultuur van het bedrijf dat je overneemt. Pas wanneer wij ervan overtuigd zijn dat de cultuur van het bedrijf bij de onze past, zullen we de stap zetten.”

#UITDAGINGEN

“Hoewel de overstap naar digitalisering bedrijven meer kansen biedt, blijft één aspect van essentieel belang: de beveiliging van het netwerk. Wanneer bedrijven digitalisering doorvoeren, moet dit beveiligd gebeuren. Door de productieve verschuiving naar digitalisering moeten bedrijven slim te werk gaan en zich goed voorbereiden, zodat zij zich kunnen verdedigen tegen cyberaanvallen. Door enkele gerichte acquisities kunnen we onze klanten een totaalpakket aanbieden, van fixed-line (VoIP) en mobiele telefonie over unified communications (UCaaS), datanetwerken tot een volledig innovatieve netwerkarchitectuur waarmee bedrijven veel van de traditionele IT-hindernissen kunnen overwinnen binnen een superieure, beveiligde omgeving.”

Image
Samuel De Wever

#TOEKOMST

“In België lijkt onze groeistrategie voltooid. In Nederland zie ik nog wel wat mogelijkheden, maar we willen ons nu vooral op Frankrijk richten. Daar hebben veel middelgrote bedrijven nog een klassieke telefooncentrale. En de wereld van cloudcommunicatie is er nog heel versnipperd, waardoor de overnamekansen voor het grijpen liggen. Het zal dus niet de laatste overname zijn in Frankrijk. Later willen we ook naar andere Europese landen zoals Spanje en Duitsland.” Of ze nog tips hebben voor andere ondernemers die willen groeien? “Maak een lijst met voorwaarden en houd je aan de zaken waar je niet wil van afwijken. Voor ons is dat onze COREfilosofie. Mensen, processen en systemen moeten altijd op elkaar kunnen worden afgestemd.”

 

Originele bron : VOKA