Wat heb je nodig om een IP/VoIP-telefooncentrale te installeren?

Wil je vlotte en kwalitatief hoogstaande gesprekken via een VoIP-centrale voeren? Dan moet je computernetwerk aan een paar technische vereisten voldoen. We sommen de belangrijkste hier even op:

  • Om te beginnen moet je computernet (LAN) van goede kwaliteit zijn, waarmee we bedoelen: je beschikt over een goede bekabeling en een beveiligd intern netwerk. Je VoIP-telefooncentrale en alle IP- en/of SIP-telefoontoestellen worden immers rechtstreeks op datzelfde LAN aangesloten. Al je telefoongesprekken worden omgezet in IP-spraakpakketjes, net als alle andere datapakketjes die op je netwerk circuleren. Maar de spraakpakketjes zijn zeer gevoelig voor de voortplantingssnelheid op het LAN – hoe trager je netwerk, hoe minder de kwaliteit van de gesprekken. Wij stellen alles zo in dat de spraakpakketjes - met het oog op de zogenaamde ‘QoS’ (servicekwaliteit) – voorrang krijgen op de datapakketjes.

 

  • Alle geïnstalleerde IP-toestellen moeten aan de PoE-standaard (Power over Ethernet) voldoen. Servers, pc’s, printers, telefooncentrale, routers, IP-toestellen, scanners en ga zo maar door: ze zijn allemaal verbonden door middel van een switch. Als die laatste een PoE-switch is, voorziet hij alle telefoontoestellen automatisch van een spanning van 48 volt zonder gebruik te maken van afzonderlijke voedingen.

 

  • Wil je op een WAN aansluiten? Dan zorg je best voor een snelle en kwalitatieve verbinding (VDSL of Fiber). Je moet je spraakpakketjes immers zo snel mogelijk met de SIP-provider uitwisselen, anders wordt de kwaliteit aangetast. Meer info over de snelle verbindingen van Destiny? Bekijk hier onze oplossingen.

 

  • Om te vermijden dat spraakpakketjes verloren gaan of met vertraging worden afgeleverd, kiest je best voor een SIP-operator met een eigen backbone. Die heeft namelijk een groter datatdebiet en zorgt dat alle spraakverkeer voorrang krijgt.