Wat is VoIP?

Voice over IP of VoIP staat voor Voice over Internet Protocol. Simpel gezegd: bellen over het computernetwerk.  Je sluit je telefooncentrale of telefoontoestel niet meer aan op het telefoonnetwerk, maar direct op het internet - via elke bestaande internetverbinding. Met VoIP zitten je telefonie en internet dus op hetzelfde netwerk. Bij Destiny kan je zelfs gebruik maken van een telefooncentrale in de cloud.

Meer weten? Lees het vervolg in onze blog.

Waarom een VoIP-telefooncentrale installeren?

Een VoIP-telefooncentrale biedt een hele reeks voordelen ten opzichte van de traditionele telefonie – lees:  analoge of digitale telefonie.

Eenvoudiger

Eén netwerk betekent: minder bekabeling, minder onderhoud, één abonnement. Telewerk is makkelijker te organiseren dankzij de portabiliteit van IP-adressen: al je collega’s kunnen gaan en staan waar ze willen. Verhuist je kantoor of filiaal? Dan hoef je geen heksentoeren uit te halen om iedereen weer op het bedrijfsnetwerk aan te sluiten.

Goedkoper

Uitgaande gesprekken zijn tot 60% goedkoper omdat je abonnement via een SIP-operator loopt, en die biedt voordelige tarieven omdat je data- en spraaklijnen deelt. Gesprekken binnen het bedrijfsnetwerk zijn zelfs helemaal gratis, ook als ze via externe locaties lopen. Dankzij de hoge kwaliteit van de audio- en videogesprekken hoef je niet per se naar het buitenland te reizen: je kan je meeting gewoon even vlot voeren vanuit je kantoor of privéwerkkamer. Dat scheelt een pak in de kosten. Je kantoor of filiaal opnieuw inrichten? Je installeert of verwijdert telefoonterminals zonder problemen of extra kosten.

Flexibiler en productiever

Krijg je er nieuwe werknemers bij of krimpt je personeelsbestand net? Dat is geen probleem, want je telefoonsysteem is bijzonder flexibel. Je kunt zelf de nodige licenties toevoegen of aanpassen, eenvoudig en goedkoop.

Efficiënter

Door je vaste en mobiele telefonie te integreren kan iedereen vlotter en beter samenwerken. Klanten en collega’s kunnen je voortdurend en eender waar bereiken via je vaste nummer. Maar je kan ook zélf kiezen vanaf en tot wanneer ze je mogen bellen.

Dichter bij je klanten

Met CTI (Computer Telephony Integration) kan je je telefoonsysteem koppelen met je CRM. En dat biedt allerlei mogelijkheden. Stel: je wordt gebeld door een klant, dan herkent de centrale diens nummer en zo opent automatisch je klantenbestand. Zo kan je de klant in kwestie meteen de juiste service bieden.